fbpx

Harjoitukset

Julkaise tehtävät omalla portfolioverkkosivullasi ohjeiden mukaisessa koossa [esim HD720] ja formaatissa (video/gif/html5/swf). Tallenna työtiedostot arviointikeskustelussa tsekkaamista varten. Tee ja ota talteen myös kuvakäsikirjoitukset.

0. Ruutuanimaatio x 3

Tee perinteinen ruutuanimaatio kolmella eri tekniikalla: piirtämällä, pala-animaationa ja esineanimaationa (esim vaha-animaatio). Siirrä valmistamasi ruudut Photoshopiin ja tee niistä vähintään 1-2 sekunnin (24 ruutua) mittaiset animaatioluupit gif-muodossa. [Gif 700x400px]

1. Cinemagraph ja 3d-gif

Tee PhotoShopilla Cinemagraph-kuva itse kuvaamastasi aineistosta [Gif väh 1080x720px]. Tee myös “3d-gif” itse kuvaamastasi materiaalista. [Gif]

2. Animoitu logo + nimi

Piirrä oma logo ja muotoile sen oheen oma nimesi. Animoi ne still-kuvan/videon päälle eri tavoin: koon muutos, osista rakentuminen, läpinäkyvyyden muutos, sijainnin muutos (Animate/AE)
HUOM! Tee sama (tai mahdollisimman samanlainen) animaatio ensin Photoshopilla, sitten Animatella ja lopuksi AfterEffectsillä ja tee huomioita lopputuloksesta ja työskentelyn tehokkuudesta!

3. Alkutekstit

Star Wars -alkutekstit (vaikka tutkinnon perusteet) (Animate/AE/Pr)

4. Mainosbanneri 2+1 koossa

Verkkosivuille tuleva mainosbanneri vaakaan ja pystyyn. Kts. mediakortti Aamulehden mediatiedot (koko ja tekniset speksit tuotteille “paraati” ja “pystyparaati”). Aiheena suosikkilimpparin kausikampanja (Animate: html5 JA gif / PS: gif). Julkaise html5-mainos verkkosivulle upotettuna.

Tee samaa aineistoa hyödyntäen myös isokokoinen “Store digital” -mainos: *.H264, max 20Mb, max 10 sek, 1080 x 1920 px (9:16)

5. Infografiikka

Animoi sisällöltään laajahko infografiikka (esim piiras-, pylväs-, tai viivadiagrammi). Käsikirjoita tiedon visualisointi selkeästi ja käytä visuaalisesti mielenkiintoista kerrontaa. Aihe on vapaa, esimerkiksi oman pituuskäyräsi kehittyminen, Suomen väkiluvun kehitys, äänilevyjen myyntimäärät tms.

6. Kävely/juoksuanimaatio

Tee hahmoanimaatio, jossa hahmo liikkuiu kävellen, lentäen tms. Tee liike suuntaumaan sivuttain tai syvyyssuunnassa. Apuna voit käyttää Muybridgen kuvasarjoja raajojen liikkeiden suhteen. Tekniikkana ruutuanimointi, tweenit tai näiden sekoitus. (Animate swf/html5). Upota video html-sivulle ja julkaise se!

7. Tekstien animointi & synkronointi äänen kanssa (lyriikkavideo)

Valitse esim Wikipediasta valitsemasi esittäjän sivulta jokin lyhyt 30-60 sekunnin mittainen musiikkinäyte, johon teet sanoitukset kineettisenä typografiana synkassa laulun kanssa.

8. Selityssanimaatio (toimintaohje tms)

Laadi selitysanimaatio valitsemastasi aiheesta. Lisää mukaan alku-ja lopputekstit, selitetekstitys ja vastaava spiikki sekä taustamusiikki.

  • Korjaustoimenpide (auton renkaan vaihto, puhelimen akun vaihto, tiskikoneen puhdistus tms)
  • Toimintaohje (koriksen heitto, hiusten leikkaus, studiovalaistuksen pystytys tms)
  • Toimintaperiaatteen kuvaaminen (vinyylilevyn äänen muodostaminen tms)

Esimerkki selitysanimaation vaiheista (autoon kesärenkaiden vaihto)

  • Nosta kesärenkaat esiin. Tarkista kesärenkaiden urasyvyys (min 1,6mm, suositus väh 3mm) esim 2€ kolikon reunalla
  • Tarkista kesärenkaiden tavoiteilmanpaine ohjekirjasta, kuskin oven karmista tai polttoainesäiliön läpästä ja täytä renkaat huoltsikalla
  • Aja auto tasaiselle paikalle jossa on tukeva maanpinta. Sammuta moottori
  • Laita käsijarru päälle ja vaihde silmään (etupyörät ei pyöri ilmassakaan).
  • Rengas 1: löysää pultteja
  • Tunkkaa auto renkaan 1 kohdalta ilmaan
  • Irrota pultit
  • Irrota vanha rengas
  • Puhdista pultit ja öljyä ne
  • Laita uusi rengas paikalleen
  • Kiinnitä pultit yksitellen aina vastakkaiselle puolelle ja liikaa kiristämättä
  • Laske auto tunkilla maahan
  • Kiristä pultit kunnolla (momenttiavaimella)
  • Toista vaiheet muille renkaille
  • Aja 100 km ja kiristä pultit

10. Puhuva pää

Tehtävän 1 logoanimaatiotehtävän spiikkaus oman hahmon puhuva pään avulla. (Character Animator). HUOM! Tarvitset web-kameralla varustetun koneen (esim Imac) ja laitteen jolla tallennat puheen (vaikka puhelin).

Tee Ch:n ohjeen mukaan animoitava hahmo (AI/PS), tuo se tasoina sovellukseen ja riggaa piirteet paikalleen. Tallenna puhe (spiikki) erikseen logoanimaatioosi sopivana ja muokkaa äänesta turhat suhinat, änkytykset ja tauot pois. Voit muuttaa ääntä haluamallasi tavalla esim robotiksi. Tee spiikistä ilmeikäs ja selitä logon animoinnista vinkkejä antaen vähintään 20 sekuntia. Vie video alpha-kanavalla varustettuna ja liitä se Premieressä/After Effectsissä tehtävässä 1 tekemäsi logoanimaatiovideon päälle.